In de periode november tot en met februari wordt vaker ingebroken, met een piek tijdens de feestdagen. In het donker voelen we ons thuis ook minder veilig, zo blijkt uit recent onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW).
Coen Staal, voorzitter van de stichting zegt hierover: “Ruim een kwart van de mensen doet ’s avonds de deur niet meer open als er wordt aangebeld, omdat men zich onveilig voelt, of omdat men geen bekende verwacht. Met de inzet van enkele hulpmiddelen kan hiervoor gemakkelijk een oplossing gevonden worden.”
Elektronische oplossing
De
meeste voordeuren zijn voorzien van glas waardoor je kunt zien wie er
voor de deur staat als er wordt aangebeld. Toch tast een op de vijf in
het duister en kan niet zien door wie er wordt aangebeld. De oplossing
van een nieuwe voordeur met glas erin gaat wellicht wat ver, maar een
eenvoudige deurspion (kijkgaatje) kan al handig zijn. Een achtste van de
voordeuren is daarmee uitgerust. Een tiende van de respondenten heeft
inmiddels gekozen voor een elektronische oplossing om te zien wie er
voor de deur staat. Met een digitale deurspion, deurbelcamera of
beveiligingscamera is op een mobieltje te zien wie er voor de deur
staat. Staal: “Ruim de helft van alle ondervraagden staat positief
tegenover deze moderne oplossingen. Je wordt niet meer verrast door
bijvoorbeeld een ongenode gast met een babbeltruc én men verwacht ervan
dat het inbrekers afschrikt.”
Camera in beeld
Om te weten waar camera’s geïnstalleerd zijn, maakt de politie gebruik van ‘Camera in Beeld’ (zie www.politie.nl),
een website waarop iedereen zijn camera kan registreren. Met deze
databank, waarin inmiddels al 260.000 camera’s van particulieren staan
geregistreerd, kan de politie zien waar in de buurt van een
woninginbraak zich camera’s bevinden die mogelijk beelden van de dader
hebben vastgelegd. Hierdoor kunnen daders sneller worden gepakt.
Nationale Inbraakpreventie Weken
De stichting Nationale Inbraakpreventie Weken is een publiek-private samenwerking met als doel bewoners meer bewust te maken van goede inbraakpreventie en hen aan te moedigen om zelf maatregelen te nemen. En zo bij te dragen aan de doelstelling van het ministerie van Justitie en Veiligheid om het aantal inbraken en inbraakpogingen substantieel te blijven verlagen. De stichting voert tweemaal per jaar campagne, in mei/juni en in november/december, dit jaar al weer voor de elfde keer. Partners in de stichting zijn de bedrijven ASSA ABLOY, Ring, SecuritasHome en Yale Smart Living in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Verbond van Verzekeraars.